2016-08-12

30 000 mil från Ystad till Umeå

God planering inom logistik bidrar till effektiv transport. Lättklinkerbetong har tagit ytterligare ett steg i arbetet med miljövänliga transporter. Från fabriken i Ucklum transporteras idag en betydande del av betongelementen med tåg.

Tågtransporter klarar betydligt större samlast av produkter än t.ex transport med lastbil och har dessutom en positiv inverkan på miljön. Betongelementen ställs på lastbärare, ett speciellt flak, som sedan lastas på tågvagnar. Vagnarna körs med Green Cargo, som är märkta med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval, och används till projekt som ligger strategiskt bra med järnvägsförbindelser.

Med stora laster som tågtransporteras kan långa tur- och returkörande för enstaka lastbilar mellan fabrik och byggplats undvikas. På så vis är tågtransport både ett miljövänligt och kostnadseffektivt alternativ. På Green Cargo hemsida står att läsa om en studie som jämför halten CO2-utsläpp vid olika transportmedel där ett ton gods ger ett utsläpp på ett kg CO2. Studien visar att en transport med ett last på ett ton kan köras två mil med lastbil medan en transport med samma last på tåg kan köra 900 mil innan de når samma nivå av CO2-utsläpp.

Geografiskt sett levererar Lättklinkerbetong just nu produkter med tåg till alltifrån Kv. Lågtrycket i sydliga Ystad till Trygga Boendet i nordliga Umeå. Tågen ger större möjlighet till långväga leveranser. Under förra året levererade Lättklinkerbetong ca 22 000 ton betongelement med tåg fördelat på 731 transporter. Totalt innebär detta ett snitt på 40 mil per transport.

Väl framme på destinationen ställs tågvagnarna på bangården där våra egna lastbilar hämtar och kör den sista biten till byggplatsen. Våra lastbilar är försedda med egna liftar som klarar att lyfta lastbärarna som betongelementen står på. I och med denna extra finess i logistikplaneringen är Lättklinkerbetong näst in till självgående vad gäller transporter och leveranser.